Ja zuster, Nee zuster - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Gerda en Maaike - WaarBenJij.nu Ja zuster, Nee zuster - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Gerda en Maaike - WaarBenJij.nu

Ja zuster, Nee zuster

Blijf op de hoogte en volg Gerda en Maaike

12 Februari 2014 | Suriname, Alkmaar

Het eerste wit is er af. De muggenbulten zitten erop. Echt alleen maar zon hebben we nog niet gehad, maar het temperatuurtje is heerlijk. De wind waait stevig door onze haren en de regen wordt positief ontvangen, want dat betekent dat de watervoorraad wordt aangevuld en we gewoon heerlijk elke dag kunnen douchen!

Ja, onze eerste week zit erop, een week met veel indrukken en veel activiteiten. De tijd gaat snel voorbij. Inmiddels zijn we ook gestart met ons onderzoek. Na de acclimatisatie zijn we nu ook figuurlijk geland. Het eten is op zijn Surinaams met veel kruiden en het vlees of de vis zitten nog aan bot en graat. Het met handen eten proberen we ook te leren, nu eet Maaike volgens de zuster(zo heten de leidsters hier) nog als een kleuter met twee handen. Gerda is er al wat handig in en eet met één hand.
We hebben inmiddels onze eigen taken, we helpen mee tijdens de huiswerkbegeleiding en merken dat taal en wiskunde wel ver weggezakt zijn. Aan elkaar schrijven wordt aan de kinderen geleerd, maar hoe moest dat ook alweer?! We leren snel en de kinderen durven ons ook steeds meer te vragen en ook wij worden zuster genoemd. Uitproberen doen ze wel dus streng moeten we echt zijn. Daarnaast sturen we de kinderen aan met het schoonmaken, opruimen van het terrein en de vertrekken. Op woensdag is onze vrije dag.
Onze zelfstandigheid is in ontwikkeling… We repareren de wc die een waterval in eigen huis veroorzaakt. We sluiten hagedissen dapper op tussen raam en hor. We hebben een kakkerlak vermorzeld, de was gedaan op traditionele wijze en gefietst op twee kinderfietsen naar de supermarkt. Een avond doorgebracht zonder stroom (onze buurman bracht heel lief twee kaarsen) Romantisch!!
We zijn, samen met het gehele kinderhuis, afgelopen weekend getrakteerd op een bezoek aan de Paramaribo Zoo. Dit vanwege een verjaardag van een bekende van het directeursechtpaar. Hier zijn ze gewend dat je rondom feesten die jezelf viert ook de armen mee laat genieten. Als liefdadigheid.
Op zaterdag hebben we ook onze eerste viering in de kerk gehad. Een zangdienst met alle kinderen. In het Hindi en ook in het Nederlands werden er bekende liederen gezongen. Op zondag was er nog een feest van een politieke partij in Suriname, VHP, die 65 jaar bestond en om deze reden 5 kinderhuizen mee liet vieren in de feestvreugde. Beide ritjes hebben we gemaakt in een 26 persoonsbusje, die genoeg lawaai maakte om geen toeter nodig te hebben.
Met broeder Adolf hebben we een sightseeing gehad door Commewijne, over de suikerrietplantages en langs de Suriname rivier. Het is prachtige natuur rondom ons huisje. En broeder wist genoeg achtergrond informatie te vertellen. Erg leuk en interessant. Vervolgens zijn we door gereden naar Paramaribo en zijn daar de stad in geweest. Maar we hadden niet echt de tijd om als echte dames winkel in winkel uit te lopen. Zoals jullie lezen, wij vermaken ons hier wel!

Nog een belangrijke mededeling: de planning voor Valentijnsdag is nog niet helemaal rond……

Bedankt al voor jullie leuke berichtjes!

liefs Gerda en Maaike

• 13 Februari 2014 - 01:12

Annet En Anne :

haha klinkt wat primitief en ook nog is niet laten weten dat jullie naar Paramaribo zijn geweest, schandalig! Wie weet zien we jullie een ander moment wel. Het klinkt trouwens wel alsof jullie veel werk moeten doen naast het onderzoek, klopt dat? Naja ik ben benieuwd naar jullie verhalen! Tot binnenkort!

Groetjes,
    Annet van Dorp(s4D)

• 13 Februari 2014 - 09:03

Anja:

Wat leuk om weer van jullie te horen. Jullie hoeven je geen minuut te vervelen als ik dit zo lees. Heel veel succes, zeker met al het ongedierte ;-( De meiden weten inmiddels precies waar je zit tante Gerda, de wereldbol is er aan te pas gekomen om het op te zoeken!!

• 13 Februari 2014 - 09:43

Willeke:

Yep dat klinkt allemaal super , back to basic .
    Wel knap dat jullie een kakjerlak dood hebben gekregen.
    Succes met jullie opdracht en geniet er lekker van .

• 13 Februari 2014 - 11:32

Christa:

Fijn om te lezen dat jullie , je draai hebben gevonden. Succes nog en blijf genieten.

• 13 Februari 2014 - 12:33

Annemarie:

Hee meiden,

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen! Heel veel succes en plezier met alles, geniet ervan:-)

Liefs, Annemarie

• 13 Februari 2014 - 13:51

Karlien:

Ha zusters,
    Jullie verhaal klinkt echt lekker buitenlands :) Daar ging het om, toch?! Geniet ervan joh!
    Zo te lezen haal je zelf ook weer allerlei kennis op, hihi leerzaam ;) 't klinkt als pabo-stage?
    Marieke heeft eindelijk geaccepteerd dat je nu niet meer in de lucht bent...

• 13 Februari 2014 - 14:09

Evelien:

Super!!! :) Dit klinkt als heerlijk ver weg en lekker anders dan hier! Hier is het weer ook niet alles, maar ik krijg wel zin in dat temperatuurtje bij jullie! Hoe ver was het eigenlijk rijden naar Paramaribo? Geniet er lekker van! Enne...koop maar snel een Surinaamse simkaart, dan kunnen we goedkoop bellen! :)

• 13 Februari 2014 - 14:31

Dick En Annemarie:

Dat klinkt heerlijk!! Kunnen jullie wennen aan dat 'back to the basic' leventje?
    Wel zielig voor die hagedis hoor...
    Leuk dat jullie ook al een sightseeing hebben gehad!! Ook al aapjes gezien?
    Geniet er lekker van! Genieten wij van jullie verhalen!
    Groetjes! :)

• 13 Februari 2014 - 21:22

Erna:

Hé, dat klinkt heerlijk. Toch nog eens overwegen om met Evelien en Miranda mee te vliegen?! Helaas, maar zo geniet ik ook al. Jullie krijgen in ieder geval genoeg begeleiding om wat te leren, te doen en te zien. Leuk! Wanneer komen er een paar foto's?
    We zullen je misschien a.s. zaterdag.
    Groetjes, Erik en Erna en de jongens

• 14 Februari 2014 - 13:05

Mariska Jansen:

Hee dames,
    Wat klinkt het allemaal heerlijk zeg! Jullie genieten volop!
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!

Liefs Maris.

• 18 Februari 2014 - 20:02

Wienanda:

Hey Maaike!

Wat n andere wereld! Wel n cultuurshock dat 'eten met je handen'! Ieuw....
    Zeg die salamanders gaan nu toch niet dood daar tussen t raam en hor?
    Zielig....maar je wilt ze ook niet in je bed haha!

Klinkt heerlijk dat weer.De winter is hier voorbij volgens mij.....
    Wel genieten van alle medailes die we halen op de 'winterspelen'.

Nou de groetjus!
    Liefs Wienanda

• 20 Februari 2014 - 08:43

Karen:

Maaike eet nog als kleuter met 2 handjes ??? dat noemen wij oppeuzelen en betekent dat we
    het heel erg lekker vinden en ervan genieten. Iets meer liefde voor huisdieren mag ook wel.
    deja vu Oekraïne ?
    liefs mams