Van Amsterdam naar Alkmaar - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Gerda en Maaike - WaarBenJij.nu Van Amsterdam naar Alkmaar - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Gerda en Maaike - WaarBenJij.nu

Van Amsterdam naar Alkmaar

Blijf op de hoogte en volg Gerda en Maaike

06 Februari 2014 | Suriname, Alkmaar

Na het afscheid op Schiphol, begon ons avontuur dan echt. Met zijn tweeën op reis naar het verre Suriname met nul vliegervaring. De gate konden we makkelijk vinden en toen was het nog een uurtje wachten voor we de douane door waren. Daarna konden we bijna gelijk door lopen het vliegtuig in. We namen onze plek in naast een Muzikant die ging optreden in Suriname.
Opeens vielen de lichten uit en de gezagvoerder vertelde dat er een probleem was in de electronica en dat ze alles opnieuw zouden starten. Wat een kwartier vertraging als gevolg zou hebben. Nou ja oke prima, niemand in paniek dan wij ook niet. Even later gingen de lichten weer aan en zaten we de laatste minuten af te wachten voor het opstijgen. En weer klonk de gezagvoerder door de speakers. Een aantal namen werden omgeroepen of die zich wilden melden bij het vliegtuig personeel, weer even later werd er gemeld dat de douane check langer duurde dan verwacht en dat we daardoor wat nog een kwartier vertraging op liepen. Nou ja, dan wachten we nog even wat langer. Weer later klonk dat er koffers van boord gehaald zouden worden omdat de eigenaar hiervan zelf niet in het vliegtuig zat. En zo hadden we nog een kwartier vertraging. Op het laatste moment kwamen er toch nog 4 mensen het vliegtuig binnen, misschien wel de vermiste persoon waarvan de koffer van boord gehaald zouden worden. In verband met de eerdere storing in de elektronica zouden we weg geduwd worden bij de gate en vervolgens verder taxiën naar de landingsbaan.
14:30 We waren onderweg, eindelijk. Het vliegtuig maakte vaart en we kwamen van de grond, hoe gaaf. We bleven maar stijgen en toen de lampjes uit gingen van de gordels kwamen gelijk de stewardessen in actie. Ze hebben volgens mij niet stil kunnen zitten behalve tijdens die ene keer turbulentie, die eigenlijk ook wel weer mee viel. Negen en half uur lang is wel veel maar we hadden het idee of we gewoon in de trein zaten behalve dan dat we elke keer voorzien werden van eten en drinken. Dan nog de landing, de druk op de oren nam toe en het neerkomen ging ook niet geheel vloeien. Om ons heen hoorde we dat de landing ok wel zachter had gekunt, tja we waren in Suriname waarom zouden we ons daar druk over maken?!
Met de trap konden we naar beneden, het vliegveld over, de aankomst hal in waar we nog ruim een half uur hebben moeten wachten bij de douane, eenmaal daar doorheen de bagage gepakt en op zoek gegaan naar Broeder Adolf. We wisten dat hij een ring baardje had dus daar konden we hem op uitzoeken en daar stond hij met het bordje Sukh-Dhaam in zijn handen. Gelukt.
Met hem mee in hun busje, nog ruim een uur (links) rijden over een aantal vernieuwde wegen al kletsend. Moe dat we waren, kostte het ons wel wat moeite om heel enthousiast te zijn.
Bij Sukh-Dhaam aangekomen maakten we kennis met Zuster Sabitri zijn vrouw, en samen brachten ze ons naar ons huisje voor de komende 3maanden. Een eigen veranda, een eigen wc, douche, keuken en voor ieder een slaapkamer. Het belangrijkste uitpakken en snel slapen met een koor aan kikkers, krekels en vogels om ons heen.
De volgende dag mochten we uitslapen en langzaam het terrein verkennen. Ons ontbijt en lunch kregen we deze keer bij Zuster Sabitri. Het was een dag vol regen, eigenlijk de hele dag door wat niet heel normaal is voor Suriname. Een lekkere binnenkomer, ach zo konden we al wel wennen aan de hogere temperatuur als in Nederland. Vandaag hebben we ook kennis gemaakt met de andere zusters en de tuinman en natuurlijk de kinderen die net zo als wij toch wel een beetje verlegen waren met de situatie.
’s avonds hebben we met Broeder Adolf en Zuster Sabitri verder kennisgemaakt en wat afspraken gemaakt. Wat zijn onze taken en wat verwachten ze van ons en wat gaan wij precies aan onderzoek doen. Het was een verhelderend en gezellig gesprek met heerlijke roze pannenkoekjes met kokos.
Het internet hebben we niet direct bij ons huisje, hiervoor moeten we meer richting het kantoortje van de directeur gaan zitten, waar we van harte welkom zijn op de veranda om gebruik te maken van het internet. Dus toch nog even iets minder bereikbaar dan verwacht.

Groetjes, Gerda en Maaike

• 06 Februari 2014 - 16:06

Annet:

:D Ik wens jullie een goede en leuke tijd daar! Leuk om zo je avontuur te volgen Maaike! Liefs

• 06 Februari 2014 - 16:32

Anja:

Alleen de vliegreis was de al een hele belevenis! Heel veel succes de komende tijd!

• 06 Februari 2014 - 17:05

Petra:

We gaan je volgen hoor Maaike, fijn dat de reis goed verlopen is!!!!

• 06 Februari 2014 - 17:26

Evelien:

Yes!! Het eerste verhaal! :) Klinkt als een goed begin van jullie avontuur! Super! Doe lekker rustig aan en geniet van alle mooie, nieuwe ervaringen en mensen! Liefs
    (voor paps en mams maar uitgeprint, want de lettertjes zijn wel erg klein! ;))

• 06 Februari 2014 - 20:42

Erna:

Het begin van de avonturen is er! Houden jullie een dagboekje bij? Leuk om terug te lezen!

• 06 Februari 2014 - 21:11

Christa:

You go girls!!!!!!!!!

• 06 Februari 2014 - 21:57

Eddy & Wienanda:

Wat fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en al druk aan het wennen zijn.
    Heb wel aan je gedacht Maaike! ;)
    Lkkr genieten daar!

Lieve groetjes,
    Eddy & Wienanda

• 07 Februari 2014 - 08:10

Jarmke :

Zo ga je natuurlijk niet bruin worden! Met al die regen!

Desondanks: geniet er van! We zijn benieuwd naar je volgende verhaal!

Liefs Robin en Jarmke

• 07 Februari 2014 - 09:31

Tante Jannie:

Fijn dat je goed ben aangekomen veel succes verder. groedjes

• 08 Februari 2014 - 10:47

Gerrit:

Klinkt leuk hoor geniet van het avontuur

• 08 Februari 2014 - 18:07

Karen:

Gerda en Maaike, Leuke brief waardoor we een btje idee krijgen van de omstadigheden,
    tot skyp
    mams

• 10 Februari 2014 - 11:53

Dick En Annemarie:

Leuk om jullie te kunnen volgen.. We zijn heel benieuwd naar jullie avontuur! :)
    Hopelijk is de regen ondertussen wel minder ;)

• 10 Februari 2014 - 17:05

Colinda:

Heel leuk om te lezen! :) Veel succes daar, hopelijk kunnen jullie een beetje wennen! Liefs

• 12 Februari 2014 - 12:58

Peter En Kirsten:

Hallo Gerda en Maaike,

wat goed om te lezen dat jullie er (alweer even) zijn! We zijn erg benieuwd naar het verloop van jullie tijd daar! Veel plezier! (en oja, wat herkenbaar die eerste dagen:P)